Angående träning dagen efter

En liten fråga poppade upp efter mitt förra inlägg om träning dagen efter att man druckit, så jag passar på att svara på den:
 
Fråga: Men är det farligt att träna dagen efter?
Svar: Det beror på vad du menar med farligt. Du kommer med största sannolikhet inte att falla ned död på marken, men kom ihåg att berusning, och därmed förgiftning av kroppen, innebär stress. Dessutom är man ofta ordentligt uttorkad efter en helkväll. Att träna dagen efteråt är inte bara lönlöst, då kroppen spenderar alla sina resurser på att göra sig av med förgiftningsämnet och överlevnad av samtliga inre organ. Som att köra bil på tom tank ungefär. Om man då skulle få för sig att ignorera kroppens signaler och köra riktigt hård träning så kommer kroppen att protestera i form av illamående, kräkningar, blodtrycksfall, yrsel, huvudvärk, extrem trötthet och svimningar. 
Då alkohol orsakar koordinationssvårigheter och uttorkning, även dagen efteråt och även vid relativt lågt intag, ökar detta skaderisken. Delvis för att en klumpigre/fumligare person lättare trampar fel eller belastar fel, delvis för att en uttorkad muskel/sena/ligament är mycket mer ömtålig än annars. Det kan räcka med "vanlig" träning för att en uttorkad muskel skall gå sönder. Visserligen läker en muskel på 3-4 veckor, men en muskelsena kan ta upp till ett år att läka och ett ligament (ledband) som gått sönder läker aldrig.
Så även om du inte faller ned död så finns det en del risker med att träna bakfull. Och eftersom jag själv har haft problem med en muskelsena som gick sönder så skulle jag personligen skicka hem en kund om jag fick reda på att denne hade druckit dagen innan. För kundens skull och för mitt samvetes skull.
 
Peace out! <3



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

ptisabella.blogg.se

Min blogg som PT, utbildad sjukgymnast och ung tjej i Göteborgsområdet. Här kommer det att läggas upp lite allt möjligt om träning, hälsa, min vardag och lite annat smått och gott.

RSS 2.0