Träna dagen efter?

Helg, helg, ljuva helg. Två underbara dagar helt utan jobb och stress då man äntligen hinner med det där som kallas liv. Eller nja, så har det inte varit för mig hittills, då jag både pluggat och jobbat helger, men för alla er därute som har lagt en helig gloria över dessa dagar så är det inte så konstigt om frågan med bakfylla och träning dyker upp.
 
Och svaret beror på hur mycket du har druckit. Har du ätit en helmiddag och avslutat med en öl eller två så kommer kroppen förmodligen att klara av detta rätt bra och du kan förmodligen träna precis som vanligt dagen efteråt. Har du däremot druckit såpass att du varit åtminstone någorlunda berusad så rekommenderar jag inte att träna dagen efteråt. För alla som kör bil finns det en väldigt enkel regel: anser du dig ha blivit såpass berusad att du inte vill köra bil dagen efteråt ska du inte heller träna. 
För alla andra: skulle du kört bil igår kväll? Om inte, avstå träning.
 
Piña coladas i all ära, men träning rekommenderas verkligen inte dagen efteråt!
 
Men varför inte?
Delvis eftersom du inte kommer bygga några muskler. Delvis eftersom du inte kommer få bättre kondition. Delvis för att du inte kommer bränna något fett. Delvis eftersom det finns en högre risk för att du kommer att skada dig. 
Alkohol är trots allt en drog som vi förgiftar kroppen med, så ge den en dag att vila och passa på att göra annat.
 
Men vad ska man göra då?
Om du verkligen känner att du vill träna dagen efteråt är det helt enkelt klokast att avstå alkohol. Det finns massor med alkoholfria alternativ att välja mellan, både på systemet och ute på krogen, så inga ursäkter här inte. Om du däremot redan har druckit och känner att du inte vill sitta still kan du ta en promenad eller liknande, men inte mer. På senaste tiden har det börjat florera rykten om att vana yogautövare kan träna yoga dagen efter att de druckit, men det finns det inte tillräckligt mycket med studier på för att jag skall kunna uttala mig i saken.
 
Så ta det lugnt om du druckit och glöm inte att ta hand om dig.
 
Peace out! <3
 
 
Lovisa
2014-04-13 @ 20:55:30

Men är det farligt att träna dagen efter?

Svar: Hej! Skall försöka svara på din fråga i ett nytt blogginlägg snart, så håll utkik! :)
PT-Isabella

Sara
2014-04-14 @ 14:16:12

Hej,

Jag är sugen på att börja träna på Nordic och jag har hört att ni ibland brukar komma ut med erbjudanden för nya medlemmar. Har ni nåt inom en snar framtid?

Mvh Fattig Studen :)

Svar: Hej! Gå in på närmaste NW och prata med personalen så får du en gratis träningsvecka. Som student får du träna all träning på alla klubbar för 299:-/mån, vilket jag själv gjorde som student och tyckte att det var hur bra som helst! :) du har även rabatt på alla kontanta kort :)
PT-Isabella




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

ptisabella.blogg.se

Min blogg som PT, utbildad sjukgymnast och ung tjej i Göteborgsområdet. Här kommer det att läggas upp lite allt möjligt om träning, hälsa, min vardag och lite annat smått och gott.

RSS 2.0