Träna? Men jag vill inte ha sådana där stora, bulliga muskler?

En stor sak som verkar ligga mellan de flesta tjejer, och några killar, och styrketräning är det att man inte vill ha stora, bulliga muskler som dom där bodybuildarna. Vilket jag förstår. Men om ni kommer ihåg skillnaden mellan elitism och lite vanlig träning så vet ni att för att se ut som en bodybuilder, vilket är en form av elitism, måste ni träna och äta och leva som en bodybuilder. Vilket innebär minst 40 timmar i veckan på att forma kroppen. Och let's face it, det är ganska få som ägnar 40 timmar i veckan åt styrketräning. Och även om ni skulle göra det, så skulle det ändå ta flera år av rätt sorts styrketräning innan ni ens skulle börja få lite bulliga muskler.
 
Precis lika sannolikt som att ni efter lite höjdhoppsträning 1-2 ggr/vecka skulle hoppa 2 meter i höjd innan sommaren (vilket vi alla vet med största sannolikhet inte kommer att hända), så kommer ni inte att se ut som bodybuilders om ni styrketränar lite grand, någon dag i veckan. Så, låt oss alla för en sista gång förstå skillnaden mellan hälsa och elitism.
 
Varsågoda folket - ganska tydlig skillnad på min rygg och en kvinnlig bodybuilders rygg, eller vad säger ni?

Så nej, lite styrketräning, även tung sådan, kommer inte göra dig stor och bullig. Den kommer bara göra dig stark nog att gå uppför trappor, bära tunga matkassar, lyfta upp dina barn, öppna en tung dörr eller klara av en armhävning. Så farligt är det väl inte?
 
Men kan man verkligen bli stark utan att bli stor? Svar ja. Alla kan bli starka, men alla kan inte bli stora. Det kommer ta tid, men även den minsta tjej på cirkus 45 kg kan lära sig att plocka upp en stång som väger dubbla hennes kroppsvikt. Nu råkar jag inte vara en sådan liten tjej, men jag siktar hela tiden på att bli lite, lite starkare och att få lite, lite bättre kondition - för en bättre hälsa.
 
Peace out! <3
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

ptisabella.blogg.se

Min blogg som PT, utbildad sjukgymnast och ung tjej i Göteborgsområdet. Här kommer det att läggas upp lite allt möjligt om träning, hälsa, min vardag och lite annat smått och gott.

RSS 2.0