Veckans muskel: deltoideus pars acromialis

Den här veckan hade jag tänkt att gå igenom en muskel som huvudsakligen tränas för att den ger en snygg siluett och skickar signaler om en välmående individ. Men ofta glöms den bort att tränas, eller tränas felaktigt. Så alla som vill ha snygga axlar: here you go!
 
Deltoideus pars acromialis
 
Deltoideus pars acromialis, eller den mellersta axelmuskeln, är den muskeln som gör s.k. laterala lyft, det vill säga lyft rakt ut åt sidan. Någon som gjorde testet i skolan när man skulle hålla en bok i handen, rakt ut i sidan i höjd med axeln, så länge som möjligt? Den muskeln som gjorde ont då, eftersom den inte fick tillräckligt med syre var just denna muskel. Den mellersta axelmuskeln gillar dynamiskt arbete och kan vid rätt sorts träning ge en uthållig axel och en snygg siluett.
 
Hur tränar jag den? Som ni förstår så gillar inte den mellersta axelmuskeln statiskt arbete och den jobbar dessutom bäst om vi stannar precis under 90 grader. Om du väljer hantlar, gummiband eller dragmaskin spelar ingen roll, huvudsaken är att du, med lätt mikroböjning i armbågen, för ut armarna precis rakt ut åt sidan och stannar vid ca 80 graders vinkel innan du vänder.
 
Men hjälper detta mig i vardagen? Svar ja. Åtminstone om du kör bil, sitter i kassa med rullband eller har ett skrivbordsarbete där mycket av din rekvisita ligger åt sidorna. 
 
Och för skojs skull så får ni muskeln utritad på bilderna från igår (mig vs. bodybuildern):
 
Fortfarande lite lagom skillnad i muskelstorlek och -definition på mig och bodybuildern.
 
Så hoppas att ni, nördandet till trots, har fått lite mer kött på benen (eller ska vi säga axlarna? *blink, blink*) inför nästa besök på gymmet.
 
Peace out! <3
 
 
 
 
 
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

ptisabella.blogg.se

Min blogg som PT, utbildad sjukgymnast och ung tjej i Göteborgsområdet. Här kommer det att läggas upp lite allt möjligt om träning, hälsa, min vardag och lite annat smått och gott.

RSS 2.0