En liten restfråga

Fick in en fråga idag, så publicerar den med svar idag istället =)
 
Fråga: Hej! Lite sen med frågan! Jag svettas inte alls mycket när jag tränar på gymmet, kan det vara olika från person till person eller är det så att jag inte tar i så mycket som jag egentligen borde/kan?? 
Svar: Självklart svettas alla olika mycket, en del lite mer och en del lite mindre. Om man vet med sig att man är en sådan som i allmänhet inte svettas så mycket (kan du ha en t-shirt 2-3 dagar i sträck utan att den luktar svett är du definitivt en sådan!) så kan det + sval miljö på gymmet definitivt vara en anledning. Även om du bara gör ganska isolerade övningar och bara använder dig av en muskel/rörelse i taget aktiverar du inte särkilt stora delar av kroppen och blir därmed inte särskilt svettig.
Ett tips för bra med svett, hög förbränning och få tränat många muskler samtidigt är att göra sammansatta, och gärna funktionella rörelser. Då svettas i princip alla, även jag som uppfyller kriteriet ovan som allmänt osvettig person. Gör dessa tungt också, med max 4-6 repetitioner så lovar jag att det kommer droppa på golvet!
 
Tips på sammansatt, funktionell övning:
 
Utfallsgång med hantlar.
 
Jag kör i princip nästan bara funktionella, sammansatta övningar med mina kunder och jag har hittills inte haft en enda kund som gått ifrån ett pass med mig utan droppar i pannan, oavsett hur vältränade de än har varit. Fördelen med dessa övningar är också att man kan bryta ned dem och göra dem basic så att personer som kanske inte är så vältränade kan få en chans att få ut lika mycket av sitt pass, precis som man alltid kan göra dem svårare/tyngre/mer instabila för de som klarar av dem galant efter ett tag.
 
Peace out! <3
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

ptisabella.blogg.se

Min blogg som PT, utbildad sjukgymnast och ung tjej i Göteborgsområdet. Här kommer det att läggas upp lite allt möjligt om träning, hälsa, min vardag och lite annat smått och gott.

RSS 2.0