Svar på era frågor! =)

Fråga: Hur lägger man upp ett vettigt träningsprogram enligt 1RM-modellen, för att komma bort från 3×10 fällan?
Svar: Tränar du flera veckor i rad och vill utveckla styrka är det bra om du varierar ditt RM-antal. Så sätt upp ett schema, gärna där olika muskelgrupper har olika "veckor" osv. Se förslag nedan, som gör att man i prinsip varje "vecka 1" kan höja vikterna ytterligare. Lycka till! =)
 
Vecka 1: Lätt, 12-15 rep x 2-3 set.
Vecka 2: Medel, 6-12 rep x 3-4 set.
Vecka 3: Tung, 4-6 rep x 4-5 set.
Vecka 4: Lätt, 12-15 rep x 4-5 set.
 
Fråga: Varför har min pappa ont i knät?
Svar: Eftersom han har smärtnerver i knät som skickar upp signaler till hjärnan, som tolkar signalerna som smärta från just knät. Mer ingående än så kan jag inte vara utan en timmes undersökning och utfrågning...
 
Fråga: Varför har jag ont i mina knän när jag gör bland annat squats? jag har inte knäna framför tårna när jag böjer, jag har knän och tår i "samma" vinkel/åt samma håll.
Svar: Det kan vara allt ifrån bristande core, till patellofemoralt smärtsyndrom (som schlatter, men för kvinnor i 15-25 årsåldern) till att du har en benbit som sitter i knät och skaver. Även här svårt att svara på utan en timmes undersökning.
 
Fråga: Hjälper det att dricka vatten under träning? tar kroppen upp vätskan?
Svar: När man tränar gör man av med vatten, delvis via huden i form av svett, delvis genom lungorna i form av utandningsluft. Detta är en vätskeförlust som kroppen måste ersätta. Dricker man inte vatten under träning kommer kroppen att kompensera detta genom att göra dig mer törstig dagen efteråt, eftersom det är då kroppen märker att extra vätska inte tagits upp i tjocktarmen.
 
Fråga: Hjälper det att stretcha efter träning? Vad gör stretchningen? Hur mycket måste man stretcha för att det ska ha effekt och vilken effekt har det?
Svar: Stretching har effekt på ditt rörelseuttag i en led, det vill säga stretchar du höftböjning så kommer du att bli vigare i denna rörelse på det benet. Hur snabbt det går och hur vig du blir beror på tre saker:
1) Intensitet: ju mer intensivt (det vill säga ju ondare det gör) desto snabbare ser du resultat.
2) Frekvens: ju oftare du stretchar, desto snabbare ser du resultat.
3) Duration: ju längre du stretchar, desto snabbare går det.
 
Fråga: Varför har Anton ont när han böjer på tårna?
Svar: Jag antar att det är i tårna han har ont? Det kan bero på stela leder, stela senor, stressfrakturer, felplaceringar eller kramp som man lätt får i foten om man har trånga retinakler (fötternas karpaltunnlar).
 
Fråga: Vad är bästa träningen enligt dig för att få upp konditionen?
Svar: Intervallbaserad maxträning!
 
Fråga: Enligt en studie (fråga ej om källa, kommer inte ihåg, - något tv-program om träning - dokumentär) så är det lika effektivt för vissa att anstränga sig Verkligen ALLT de har, under typ 3 minuter / vecka, som för andra att träna ett par timmar/ vecka. Vad tror du?
Svar: Detta baseras ENDAST på de hälsoparametrar såsom kolesterolvärde och minskad risk för hjärt- och kärlsjukdom, vilket ju är bra. Om du hatar träning i alla dess former och bara vill se till att du inte dör i förtid kan detta vara ett alternativ. Men om du vill bli bra på något, få muskler, bränna fett, få bra kondition, bli stark, utvecklas, träffa människor och få en snygg och vältränad kropp rekommenderar jag inte denna typ av träning. Alls.
 
Fråga: Ett generellt råd om träning som du ej har skrivit om än. Vad skulle det vara?
Svar: BodyPump. Helt klart. Bra för att det får tjejer att våga prova styrketräning, inse att man inte blir bulkigt stor eller får fula muskler, samtidigt som man får ett gediget bagage med inlärt rörelsemönster för hur man gör basic grejer såsom raka marklyft, stående rodd, axelpress, knäböj, bänkpress och så vidare.
 
Fråga: Torkad frukt osv, inkl. yoghurt/choklad inbäddade nötter mm vs. vanligt varierat lösgodis? Vad är sämst/bäst?
Svar: Näringsmässigt så innehåller nötter osv. mer näringsämnen än gelatin-och-sockersirap-godis. Men när det kommer till kaloriinnehållet så är det lika illa på båda två, det vill säga inget som skall intas varje dag och helst inte mer än vad som ryms i din hand.
 
Fråga: Hur går jag snabbast och bäst ner 5-7 kilo? (till min vikt innan Frankrike...I blame you crème brûlée chocolate).
Svar: Genom att äta rätt och träna regelbundet, gärna högförbränningsträning med hög puls och massor av svett! Blir mer uthärdligt med korta intervaller (min favorit är 40 sek arbete och 20 sek vila).
 
Fråga: Hur handskas man bäst med pormaskar på läpp"kanterna"? - om man inte vill ha kvar dem, that is. Vad tror du om "shills black mask"?
Svar: Har själv inte haft så mycket pormaskar, men man kan kanske skrubba bort dem med en mild ansiktsscrub? Vad du än gör - kläm inte! 
Har inte provat den masken, men innehållsförteckningen ser bra ut, inga farliga grejer i den. Recensioner däremot säger att väntetiden är lång (man skall gå omkring med masken i 25 min) och att det gör fruktansvärt ont att dra loss den efteråt. Så det är väl ett övervägande.
 
Fråga: Varför knakar jag så mycket? 
Svar: Förmodligen för att du har mycket luftbubblor i dina leder. Det är det som knakar när du exempelvis knäcker fingrarna osv.
 
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

ptisabella.blogg.se

Min blogg som PT, utbildad sjukgymnast och ung tjej i Göteborgsområdet. Här kommer det att läggas upp lite allt möjligt om träning, hälsa, min vardag och lite annat smått och gott.

RSS 2.0