Varför du inte vill ha smala ben!

Häromdagen när jag stod i gymet så kom det fram en medlem till mig och frågade om jag hade något tips på hur hon kunde få smalare ben. Inget fel på frågor, jag älskar att svara på dem och diskutera kring hur man kan tänka kring svaret och applicera detta på vardagen, men i detta fallet blev jag till en början helt tyst. Delvis eftersom personen i fråga inte hade särskilt stora ben, utan snarare ett lite bredare mittparti, delvis för att jag aldrig kommer att förespråka konceptet smala ben.
 
Först och främst vill jag skilja på smal och slank. Enligt mig är en smal kroppsdel, typ en arm eller ett ben, en kroppsdel med låg andel fett, men också med låg andel muskler. Då muskler är det som signalerar en frisk och välmående människa (kroppen vill lägga på sig muskler - med individuella skillnader såklart) kommer jag aldrig förespråka smal, eller engelskans "skinny" vilket är mer talande.
En slank kroppsdel är däremot en arm eller ben med muskler som inte är särskilt bulliga. En slank arm har en låg eller lagom andel fett och en precis lika lagom andel muskler som signalerar en frisk och välmående människa. I regel får inte tjejer som styrketränar stora, bulliga muskler, utan slanka och välformade. 
 
Så... även om den här personen i fråga hade haft stora ben så går detta emot vad jag lärt mig om hälsa. Då råttförsök har visat att bukfett leder till hjärtinfarkt, stroke, förstorat hjärta, förkalkade kärl, diabetes typ II osv. medan höftfett (alltså fett taget från höft, rumpa och lår) inte leder till någon ökad risk för någon av ovan nämnda sjukdomar eller tillstånd. En teori är att höftfettet, som ju är typiskt kvinnligt till skillnad från det typiskt manliga bukfettet, skall innehålla östrogen som skyddar oss kvinnor från hjärt- och kärlsjukdomar så länge vi är i fertil ålder. 
 
Åh så poetiskt formulerat! ^^ Och oh, vilken mumsig rumpa till höger!!!!! <3
 
Så att ha en förhållandevis smal midja med breda höfter (gärna med lite extra fluff på kanten) är alltså inte skadligt för hälsan på något sätt eller vis. Att däremot ha smala ben med lite extra fluff på magen är en riskfaktor för din hälsa och uppskattad livskvalité. 
 
Då våra ben är de starkaste och viktigaste musklerna vi har (alla som har haft träningsvärk i benen vet vad jag pratar om...) borde alla träna sina ben friska och starka! 
 
Sedan förstår jag att alla ser olika ut, vissa personer och speciellt killar är ju inte födda med slank midja och breda höfter, men alla kan ha starka, friska ben! En platt och sladdrig rumpa är en ledsen rumpa. En putande och fast rumpa är en lycklig rumpa och har högre sannolikhet att ha en lycklig ägare den sitter på. Samma sak gäller dina lår; tunna och sladdriga eller tjocka/slanka (beroende på din DNA-uppsättning) och fasta, vad tror du att du vill ha?
 
Modellerna i modemagasin och skinny-trenden som ju rådit alldeles för länge kanske säger en sak, men vad tror du är mest hälsosamt i längden?
 
Peace out! <3
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

ptisabella.blogg.se

Min blogg som PT, utbildad sjukgymnast och ung tjej i Göteborgsområdet. Här kommer det att läggas upp lite allt möjligt om träning, hälsa, min vardag och lite annat smått och gott.

RSS 2.0