Veckans muskel: trapezius pars ascendens.

Då förra veckans muskel var en muskel som vi alla hade känt av är denna veckans muskel en som jag nästan vill garantera att alla borde känna av mer! För faktum är att vår livsstil gör att vissa muskler, likt den jag presenterade förra veckan, har en tendens att bli korta, spända och ömma, medan andra tenderar att bli slappa. Den här veckan presenterar jag trapezius tvillingbror: trapezius pars ascendens, eller den nedre delen av trapezius.
 
Förra veckans muskel: http://ptisabella.blogg.se/2014/march/veckans-muskel-trapezius-pars-descend.html
 
Trapezius pars ascend är den rödmarkerade muskeln i bilden
 
Vad gör trapezius pars ascendens? Huvudsakligen sänker skulderbladet och jobbar tillsammans med trapezius lillebror (trapezius pars transversalis) med att dra ihop skulderbladen mot varandra. Den nedre delen av trapezius är alltså en viktig hållningsrelaterad muskel som även används vid korrekt utförda bålstabilitetsövningar.
 
Vem behöver träna nedre delen av trapezius? Alla som, helt ärligt, sitter eller står såhär med ryggen i slutet av dagen:
Simmare må ha fina muskler, men särskilt bra bålstabilitet har de inte...
 
Så hur tränar jag lättast denna muskel? Alla dragövningar såsom latsdrag, sittande rodd, stående rodd (helst låga sådana) men även under marklyft och de flesta korrekt utförda bålstabilitetsövningar. 
 
Hoppas att detta hjälper några i kampen mot dålig hållning! =)
 
Peace out! <3
 
 
 
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

ptisabella.blogg.se

Min blogg som PT, utbildad sjukgymnast och ung tjej i Göteborgsområdet. Här kommer det att läggas upp lite allt möjligt om träning, hälsa, min vardag och lite annat smått och gott.

RSS 2.0